Gluten-og laktosefrie vafler

En sundere vaffel

Dagen i dag endte med at blive den helt store opskrift udviklings dag. Ja også endda med huset fuld af ungernes dejlige venner, og en mand som var ude og få fikset bremser på bilen. Men frem fik jeg tryllet disse vafler, ja ikke bare en typisk søndags vaffel som er rig på alt for mange kalorier. Men en sundere og mere mættenede vaffel, som kan nydes med sød topping eller som alternativ til en madpandekage, hvis den bruges til en gang aftensmad ville jeg dog råde dig til at minimere mængden af vaniljesukker 🙂

I denne vaffel opskrift har jeg kastet mig ud i et nyt alternativ til hvedemel, nemlig kikærtemel. Det er nok ikke så nyt for mange andre, men her i huset er det. Til jer som ikke kender til det, så fås det i de fleste supermarkeder. kikærter er kendt for sit høje protein indehold, og derfor bliver disse vafler også rig på protein. Ved at lave disse vafler kan det også hjælpe en presse forældre til at få nogle gode proteiner i børnene. Her hjemme er Ofelia vild med kød, men Konrad spiser meget gerne udenom så her er kikærtemelet genialt til at sørger for han får hvad han har brug for af proteiner.

Nå men lad os se at komme til opskriften 🙂

Du skal bruge:

  • 2 bananer
  • 2 dl kikærtemel
  • 2 dl havremælk (almindelig mælk kan også bruges hvis du ikke har behov for at de er laktosefri)
  • 3 tsk vanilje sukker (reducere mængden hvis de skal bruges som madvafler)

Sådan gør du:

  • Blend hele baduljen sammen til en tyk pandekage ligende masse
  • Kom lidt smør på dit varme vaffeljern og fordel dejen
  • Der skulle gerne blive til 6 vafler i sådan en portion, alt afhængig af hvilket vaffeljern du har. Her hjemme bruger vi et mega smart et fra Tefal hvor pladerne kan skiftes ud.

Kommenter gerne, og fortæl hvordan dine vafler blev – Velbekomme

SARA// MAMA PALBOM

SARA// MAMA PALBOM

Skriv et svar